Hmm alltså..

Freja somnar själv nu då och då, ibland är hon sådär trött att hon liksom inte kommer till ro i famnen, utan bara bänglar och gormar och man blir irriterad på henne. Ibland funkar det att låta henne busa en stund till på golvet, men när det inte funkar brukar jag lägga henne i Almas säng (hon kommer inte därifrån själv) och efter lite tjurande (någon minut bara) brukar hon somna. Det känns bara så skumt, jag gillar ju inte skrikmetoder egentligen, fast skillnaden är väl att det jag inte gillar är när man utsätter småbebisar för en förutbestämd plan, typ 5MM, där barnet får skrika tills det somnar oavsett hur länge det skriker. Så små bebisar förstår ju inte heller varför de tvingas ligga ensamma när dom inte vill. Om F inte blir tyst inom någon minut så går jag och kikar till henne och säger att hon ska sova, funkar inte det heller får hon komma upp och somna med mig (eller pappa). Jag har inte som mål att hon ska somna själv heller, det stör mig inte att hon somnar i famnen, det här ett alternativ som vi använder när hon inte kan somna i famnen. Det känns bara lite förvirrande inom mig när jag tycker att skrikmetoder är förkastliga och så gör vi något liknande själv ibland, jag vet liksom inte hur jag ska förhålla mig till mig själv. Fast jag vet ju i alla fall att Freja är stor nog att ha koll på att jag finns kvar och att hon faktiskt till och med ibland själv väljer att gå och lägga sig i sängen och somna själv, för det gör hon också ibland.
Äh, värsta virriga inlägget, men jag måste få skriva av mig lite.


Kommentarer
Postat av: Lillo

Vad svårt. Jag vet inte vad jag ska tipsa med eftersom jag har mkt tid att ta itu med sådant med Lo. Alltså, hon får som hon vill :D

Nog måste barn få gnälla och gny lite, det kommer ju inte ens i närheten av 5MM. Jag tycker inte du ska känna obehag inför att Freja ligger och grymtar ;)

2006-12-14 @ 17:56:31
Postat av: sussan

åh trist att du varit sjuk :( Bättre nu då hoppas jag!!

Postat av: Minna

Inte sjutton ska du ha dåligt samvete för lite gnäll! De första nätterna vi körde 5mm (om man nu kan kalla den det - vi gjorde ju mkt annorlunda. t.ex. så gick vi ju dit varannan minut istället för var 5e minut) så skrek Nora i kanske... 30 minuter. Men det VAR ju för att hon var övertrött (dumma morsan o farsan som inte la henne i tid) o inte för att hon var arg. Nu gnyr/gnäller Nora i kanske 5-10 minuter innan hon somnar (fast ibland så hinner vi inte lägga henne i tid o då resulterar det i 15 minuter skrik p.g.a. övertrötthet och ibland gnyr hon inte alls, utan somnar direkt). Jag VET (och du också) att vi har väääldigt olika syn på barnuppfostran, men summa sumarum: ha inte dåligt samvete! :) Kram!

2006-12-15 @ 16:45:59
URL: http://minnapinna.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback