Synen på barn..

Varför har vi en sån konstig syn på barn och framförall bebisar? Varför får man dagligen höra eller läsa saker som att 3-månadersbebisar manipulerar sina föräldrar när dom skriker, att man måste ge napp annars kommer h*n aldrig sluta amma alternativt att man kan ju inte vara levande napp, att man måste vänja dom att somna och sova själva i späd ålder för annars kommer dom aldrig att göra det etc etc?
Newsflash! Bebisar är små varelser helt beroende av sina föräldrar. Dom skriker för att om dom blir lämnade ensamma dör dom (enligt allt dom vet alltså). En ensam bebis som skriker gör det inte för att jävlas och kan inte bli bortskämd för att man visar att man finns där och lyssnar på hans/hennes signaler. Jag ryser när jag hör sånt som "låt honom skrika, han gör det bara för att testa" (om en 5 veckors) eller "jag kan ju inte plocka upp vid minsta pip, då får jag ju alltid göra det".
Definiera "alltid" tack! Alltid som i för evigt? Nä, din 15-åriga son kommer inte ligga på golvet och skrika tills du tar upp honom i din famn. Inte heller är det troligt att han kommer att vilja sova i din säng även fast han hade fri tillgång till den när han var liten.
Alltid som i de närmaste månaderna, kanske det närmaste året? Ja, mer troligt. Men du kommer att ha igen det sen!
En bebis som lär sig att det inte är säkert att föräldrarna finns där för den blir en otrygg bebis(/barn/vuxen). Det kanske inte syns, men det sätter spår i själen. Jag har hört allt för många vuxna som än idag har en känsla av övergivenhet inom sig bara för att deras föräldrar "lät dom skrika" och gick på myten om att barn behöver tränas att bli självständiga.
En bebis som lär sig att föräldrarna finns där, alltid och obegränsat, kommer att bli trygg och självständig, eftersom den vet att den alltid har en trygg bas att återvända till när det behövs.

Fram för en mer realistisk syn på barn! Fram för MVC/BVC som informerar blivande föräldrar om att det är normalt att amma "jämt" i början, att en bebis kräver enormt mycket närhet, att det är sunt och bra att sova tillsammans och att man inte kan skämma bort sin bebis!

Ett litet tillägg: Det handlar kanske inte så mycket om vad man gör, utan hur och varför.

Kommentarer
Postat av: Heidi

Håller med det till 110%..

Postat av: Heidi

Jo, Lucas e fortfarande riktigt krasslig. Vill dock komma men de känns som om jag inte vill "utsätta" han eller andra mindre barn för det han har! Känner mej dock lite små isolerad vart hemma hela veckan utandantag när jag ha vart ute på promisar och hälsa på hos farsan! Men kan vi inte ses i början på nästa vecka så ska vi komma på babysång på torsdag om ni ska gå!?

2006-11-09 @ 14:38:05
URL: http://heidik.webblogg.se
Postat av: Lillo

Word! Jag kan inte annat än bli gråtfärdig när jag hör om barn som får ligga och skrika ensamma i deras sängar, utan de mest betydelsefulla. Jag undrar verkligen hur föräldrar som tror att deras bebisar "jävlas" med dem menar. Bebisar skriker ju för att något är kanske är fel, de vill ha uppmärksamhet och den vuxne som inte vill ge en bebis uppmärksamhet tycker jag borde ifrågasättas som förälder. Helvete vad ARG jag blir. Små barnen som inte kan uttrycka sig verbalt, ska de lida för det?

2006-11-09 @ 19:06:03
Postat av: sussan

håller med tillfullo!

2006-11-09 @ 19:28:06
Postat av: Heidi

Ja ses absolut! Men vi hinner ju höras av senare i veckan ang dag, för nu är LUcas näst intill frisk så :D

2006-11-12 @ 19:44:39
URL: http://heidik.webblogg.se
Postat av: Sonja

Word sistah!!

Jag håller med dig i varenda ord du skriver! Det är verkligen på modet med barnuppfostrarprogram där man får höra hur man ska göra för att barnen ska va så lite jobbiga som möjligt... Som att dom ska sova hela natten och inte behöva ammas på natten osv... Vad hade man för förväntningar när man fick barnet egentligen?

Bra skrivet!!

2006-11-13 @ 16:45:22
URL: http://burriburr.webblogg.se
Postat av: Moa

hejhej, intressanta kommentarer. Har i australien tillater de fortfarande aga sa jag jobbar pa grasrotsnivan med att forsoka fa folk har att se att man inte behover sla barn for att de ska bli bra vuxna. Det ar lite jobbigt, sen ar det valdigt ofta har att folk inte ammar, de ger flaska fran nar de fods likasa att de inte ger vacciner for de tror att det gor mer skada an gott. Kan saga att ditt satt att uppfostra dina flickor skulle har ses som varsta galenskapen, de hade tom en nyhetsartikel om mammor som ammade i flera ar, sov med barnen och hade med dem overallt. Mina kompisar var chockade :)

2006-11-14 @ 11:45:08
URL: http://wilhelmssonfamily.blogspot.com
Postat av: Maria K

hej hej
jaha här är jag den enda som kommer med kritik dårå...
nej det gör jag inte! jag har bara en FRÅGA, vad DU tycker alltså (eller jag anar ju vad du tycker iofs men ändå): Är det HELT FEL med tex 5 min metoden tycker du? eller "lära sova själv metoden"? Man låte rju inte barnet skrika och skrika...utan går in till den ungefär med 5 min mellanrum.
obs jag har INTE läst allt om denna metod, bara en del...och jag har läst det eftersom att jag verkligen VILL att selma ska börja sova bättre om nätterna, hon vaknar som bäst 2 gånger och det är acceptabelt men ibland vaknar hon 6-7 gånger/natt alltså minst en gång i timmen...nu beror det kanske på flytt, tänder etc...men ändå man blir ju så TRÖTT. :o(

2006-11-21 @ 22:11:33
Postat av: Adiemus

Håller med till fullo. Jävla skitidéer folk har. Det är ju vi som skaffar barnen och inte tvärtom, då ska vi också finnas där för dem. Fast sen kanske man ska dra gränserna tidigare än jag gör iofs, nu i helgen ska vi ha vår första lediga kväll tillsammans, jag och Martin. På FYRA ÅR har vi inte lämnat ifrån oss barnen en enda gång för att jag blir lite paranoid och inte tror att andra ska ta hand om dem lika bra som jag ;)

2006-11-29 @ 06:16:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback